یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

برخی آیات حجاب‏ در قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰ ق.ظ

حجاب، در لغت به معناى پرده، پوشش و حایل بین دو شى‏ء است.[1] زن محجوب، زنى است که با پوششى، پوشیده باشد.[2] مقصود از حجاب در اینجا پوشاندن زن بر طبق موازین شرع در برابر نامحرم است.

برخی از آیات قرآن کریم که درباره حجاب هستند عبارتند از:

1. وجوب حجاب بر زنان و وجوب پوشاندن سر، گلو و سینه خود، پاها و زینتهاى آن (مانند خلخال) از نگاه نامحرمان جز موارد خاصّ و حرمت آشکار ساختن زینتها و محلّهاى آنها (بدن)

« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ... وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ ...‏»[3] (و به زنان با ایمان بگو ... زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى ... آشکار نکنند؛ و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین‏] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد).

در روایتى از امام باقر علیه السلام «ما ظهر منها» به لباس، سرمه [چشم‏]، انگشتر، حناى دست و دستبند تفسیر شده است.[4]

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ...»[5] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند).

2. رعایت عفّت و حجاب، مایه بهره‏ مندى زنان از آمرزش الهى

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»[6] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

جمله «و کان اللّه غفورا رحیما» پس از دستور رعایت حجاب و عفاف، مى‏تواند مفید برداشت یاد شده باشد.[7]

3. حجاب و پوشش مناسب، راهى براى شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان، در صدر اسلام

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ ...»[9] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

احتمال داده شده که متعلّق «یعرفن»، «من الاماء» باشد.[10]

4. پوشش و حجاب زنان مایه حفظ طهارت و پاکى درونى خود و مردان

«... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ...»[11] (چون از زنان [پیامبر] چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزه‏تر است).

گرچه مقصود از «من وراء حجاب» پرده و حایل است، ولى آیه ظهور در وجوب پوشش براى زنان دارد؛ اعمّ از پرده و حایل یا چادر و پوشش.[12]

5. حجاب و پوشش زنان، مایه مصونیّت آنان از تعرّض هوسرانان

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ ...»[13] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است).

طبق یک احتمال، مقصود از «یعرفن»، شناخته شدن به عفاف و پاکى است که در نتیجه، اهل هوس مزاحم آنان نشوند.[14]

6. استفاده از روسرى و مقنعه، از پوششهاى زنان جزیرةالعرب، قبل از تشریع حکم حجاب

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ ...»[24] ((و به زنان با ایمان بگو: ... روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند).

از اینکه زنان مؤمن به قرار دادن روسریهاى خود بر گریبانها امر شده‏اند، معلوم مى‏شود این نحوه پوشش متعارف بوده است.[25]

«خُمُر» جمع «خمار» به معناى مقنعه است که پوششى براى سرِ زنان و دو طرف آن در جلوى سینه رها بوده است.[26]

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»[27] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

«جلابیب» جمع «جلباب» و آن روسرى و مقنعه‏اى بوده که سر و صورت خود را با آن مى‏پوشاندند.[28] برخى گفته‏اند: لباسى بوده که روى پیراهن مى‏پوشیدند و مقصود از «ادناء جلباب» انداختن بخشى از آن روى صورت است.[29]

بر اساس یک احتمال، مقصود از «یعرفن» شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان است، زیرا عدّه‏اى مزاحم زنان مى‏شدند. وقتى به آنان اعتراض مى‏شد، مى‏گفتند: ما خیال مى‏کردیم کنیز هستند. خداوند بدین وسیله [وجوب حجاب بر زنان مؤمن آزاده‏] عذر آنان را قطع کرد.[30]



[1] لسان ‏العرب، ج 3، ص 50 و 51

[2] لسان ‏العرب، ج 3، ص 50

[3] نور (24) 31

[4] تفسیر قمّى، ج 2، ص 102؛ البرهان، ج 3، ص 130، ح 8؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 350

[5] احزاب (33) 59

[6] احزاب (33) 59

[7] فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[9] احزاب (33) 59

[10] مجمع‏ البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ روح‏المعانى، ج 12، جزء 12، ص 129؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 349

[11] احزاب (33) 53

[12] فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[13] احزاب (33) 59

[14] مجمع ‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[24] نور (24) 31

[25] فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[26] مجمع‏ البیان، ج 7-/ 8، ص 217؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[27] احزاب (33) 59

[28] مجمع ‏البیان، ج 7-/ 8، ص 578 و 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[29] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ التّفسیرالمنیر، ج 22، ص 106؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[30] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 354

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.