یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده که فرمود: شبى که پدرم در فرداى آن شب به شهادت رسید بیمار بودم و عمهام زینب سلام‌الله علیها از من پرستارى مىکرد. در این حال پدرم خود را از اصحاب کنار کشیده به خیمه آمد، درحالی‌که جُوَیْن غلام ابوذر غفاری همراهش بود و شمشیر آن حضرت را اصلاح و آماده می‌کرد و خود آن حضرت نیز این اشعار را میخواند:

یَا دَهْرُ أُفٍّ لَکَ مِنْ خَلِیلِ

کَمْ لَکَ بِالْإِشْرَاقِ وَ الْأَصِیلِ

مِنْ صَاحِبٍ أَوْ طَالِبٍ قَتِیلِ

وَ الدَّهْرُ لَا یَقْنَعُ بِالْبَدِیلِ

وَ إِنَّمَا الْأَمْرُ إِلَى الْجَلِیلِ

وَ کُلُّ حَیٍّ سَالِکٌ سَبِیلِی

«آه از دوستى تو اى روزگار! چه‌بسا یاران و جویندگانى را که در بامداد و شامگاهت کشته نهادى. آرى روزگار به‌جای آنان دیگرى را نپذیرد. راستى که پایان کار دست خداى جلیل است و هر زندهاى باید این راه را طی کند»

 

امام سجاد علیه‌السلام ادامه دادند: آن حضرت دو یا سه بار این اشعار را تکرار فرمود. من فهمیدم پدرم چه مىگوید. ازاین‌رو گریه گلویم را فشرد ولى جلوى گریه خود گرفته و آرامش خود را حفظ کردم و چیزى نگفتم و دانستم که بلا نازل‌شده است. عمّهام زینب نیز شنید و چون زن و داراى رقّت و بىتابى بود نتوانست خوددارى کند. برخاست و بىاختیار به‌جانب آن حضرت شتافت و بی‌تابی کرد و بىهوش افتاد.

امام علیه‌السلام به‌سوی او برخاست و آب به صورتش پاشید (تا به هوش آمد) و فرمود:

«یَا أُخْتَاهْ اتَّقِی اللَّهَ وَ تَعَزَّی بِعَزَاءِ اللَّهِ وَ اعْلَمِی أَنَّ أَهْلَ الْأَرْضِ یَمُوتُونَ وَ أَهْلَ السَّمَاءِ لَا یَبْقَوْنَ وَ أَنَّ کُلَّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَ اللَّهِ الَّذِی خَلَقَ الْخَلْقَ بِقُدْرَتِهِ وَ یَبْعَثُ الْخَلْقَ وَ یَعُودُونَ وَ هُوَ فَرْدٌ وَحْدَهُ أَبِی خَیْرٌ مِنِّی وَ أُمِّی خَیْرٌ مِنِّی وَ أَخِی خَیْرٌ مِنِّی وَ لِی وَ لِکُلِّ مُسْلِمٍ بِرَسُولِ اللَّهِ ص أُسْوَةٌ»[1]

«خواهرم! تقواى خدا پیشه ساز و خود را به صبر خدا بسپار و بدان که زمینیان مىمیرند و آسمانیان پایدار پیام امام حسین علیه‌السلام به کسانی که دچار مصیبت شدهاند و هر چیزى نابود است جز ذات خدا که باقدرت خود زمین را آفرید و خلایق را برمىانگیزد تا بازآیند و او یگانۀ بىهمتاست. پدرم بهتر از من بود؛ مادرم بهتر از من بود؛ برادرم بهتر از من بود (که رفتند) و من و ایشان و بر هر مسلمانى لازم است که از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله تأسّى کند».

 

این کلمات امام حسین علیه‌السلام سرمشقی است برای تمام کسانی که دچار مصیبت و یا دچار از دست دادن عزیزی شده اند.

اینکه انسان بداند همه حتی فرشتگان نیز میمیرند و آنچه باقی خواهد ماند خداوند متعال است؛ اینکه انسان بداند اگر قرار بود کسی در این دنیا باقی بماند، باید رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت معصومین علیهم السلام که بهترین مخلوقات خدا بودند باقی میماند، درحالی‌که همه آنها نیز فانی هستند؛ و اینکه بداند دنیای باقی عالم آخرت است که دیگر در آن فراق و جدایی نیست؛ در آنجا از غم و غصه خبری نیست.

شنیدن این جملات به انسان مصیبت زده آرامش میدهد که این مصیبت و فراق چند روزه دنیا را تحمل کند؛ چراکه اگر صبر کند و خدا را اطاعت نماید خداوند او در دنیایی ابدی به تمام خواسته هایش خواهد رساند و او را از هر غم و غصه ای رها خواهد کرد.

 



[1] الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، مرحوم شیخ مفید، ج۲، ص ۹۳ و ۹۴


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.