تفویض امر به خدا به معنی واگذارى امر به خداوند و توکل بر او است.
سؤال این است که آثار تفویض امر به خداوند چیست؟ و تفویض کنندۀ امر به خداوند به معنای واقعی به چه کسی اطلاق میشود؟
- ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۸:۴۲
تفویض امر به خدا به معنی واگذارى امر به خداوند و توکل بر او است.
سؤال این است که آثار تفویض امر به خداوند چیست؟ و تفویض کنندۀ امر به خداوند به معنای واقعی به چه کسی اطلاق میشود؟
هشام بن حکم از حضرت امام موسى بن جعفر علیهماالسلام سؤال کرد: براى چه در ابتداء نماز گفتن هفت تکبیر افضل است؟
حضرت فرمودند...
السید بن محمد الحمیرى اسمش اسماعیل، کنیهاش ابو عامر، شاعر و از اصحاب امام صادق علیهالسلام بود...
شاید شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید کودکتان را شجاع تربیت کنید.
برای اینکه کودک شجاعی داشته باشیم، چند راهحل را بهصورت مختصر مطرح میکنیم:
بسیار میشنویم و میخوانیم که اخلاق نیک داشته باشید.
میخواهیم بدانیم چگونه اخلاق انسان نیک میشود؟
آیا صدور هر فعل نیکی از نفس انسان، باعث نیک شدن اخلاق او میشود؟
یکی از درخواستهای مهمی که هر مؤمنی باید از محضر خداوند متعال داشته باشد این است که خداوند لحظهای او را به حال خود وانگذارد، بلکه در تمامی احوال بر طبق خواستههای پروردگار رفتار نماید.
اما آنکس که خداوند او را به خودش واگذاشته چه کسی است؟
بسیار اتفاق میافتد که انسان در اثر غفلت به داشتههایش مباهات کرده و به مال و مقام خود مینازد.
برای بیداری از این خواب غفلت، بهترین بیان را امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند که...
این روزها در لابهلای تبلیغات تلویزیونی، جملۀ جالبی توجه انسان را به خود جلب میکند...
هرچند حُسن ظن به معنی مثبت نگری و صرفنظر از احتمالات منفی از محسنات اخلاقی شمرده شده است؛ ولی این نوع گمان در مواردی خلاف حکم عقل و شرع است.
امیرالمؤمنین علیهالسلام برای تشخیص مواردی که باید حسن ظن نمود، معیار لطیفی بیان فرمودهاند...
از آنجا که بهرۀ انسان از کارهایش چیزی جز سعی و کوشش او نیست، دوزخیان و بهشتیان نسبت به تلاش و کوششی که در دنیا انجام دادهاند دو وضعیت متفاوت دارند ...
خداوند در قرآن کریم بهرۀ انسان را تلاش و کوشش او میداند:
«وَ أَن لَّیْسَ لِلْانسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»1
در تفسیر نمونه در ذیل این آیه شریفه نکتهای جالب آمده است و آن اینکه...
فرعون وقتى آن معجزه حضرت موسی علیهالسلام مشاهده کرد، دید که هیچ چاره اى ندارد. به همین خاطر ناچار متوسل به تهمت شد که
برخلاف تصور بعضی که "ترتیل" را صِرف تلاوت روان قرآن همراه با صوت میدانند، ترتیل معنای گستردهای دارد که در ادامه به بیان این معانی میپردازیم ...
گاهی والدین دوست دارند فرزندانشان آنان را بهعنوان الگوی خود قرار دهند و محسناتی که خودشان دارند را در فرزندانشان نیز مشاهده کنند؛ ولی مع الاسف میبینند فرزندشان علاقهای به این مسائل نشان نمیدهند.
برای حل این مشکل اولاً باید بدانیم که صرف معرفی الگو برای فرزندان کافی نیست؛ بلکه در کنار آن باید الگوی موردنظر محبوب فرزند نیز باشد...
یکی از اصول تربیت، تکرار است؛ به این معنی که در تربیت گاهی لازم است یک آموزش یا تذکر چند بار تکرار شود تا اثر تربیتی خود را در مخاطب بگذارد.
در امربهمعروف و نهی از منکر هم گاهی امرونهی یک نفر تأثیر آنی ندارد؛ بلکه باید تکرار شود تا تأثیر خود را بر مخاطب نشان دهد.
یکی از آفات دنیاگرایی و داشتن آرزوهای طولانی، قساوت قلب است.
مرحوم علامه محمدباقر مجلسی در ذیل روایت فوق و در بیان معنی آرزوی دارز دنیوی و قساوت قلب که مورد نکوهش قرار گرفته است چنین میفرماید:
هرچند حلم و کظم غیظ معنایی نزدیک به هم دارند؛ ولی بعضی بین این دو خصلت فرق گذاشتهاند. همچنان که "ابو حامد غزالى" در کتاب "إحیاء علوم الدین" در بیان فرق بین حلم و کظم غیظ چنین مینویسد:
بهشت جای پاکان است؛ جای کسانی که از آلودگیهای گناهان و پلیدیها پیراسته شدهاند.
این مطلب را میتوان از کلام خداوند در قرآن کریم استفاده کرد:
در روایتی از امام صادق علیهالسلام عظمت و کثرت شگفتانگیز نعمتهای بهشتی را به زیبایی به تصویر کشیده شده است. آنجا که فرمودند:
تواضع صفتی نیست که هرکسی آن را دوست داشته باشد. تا زمانی که انسان خودساخته و مهذب نباشد چندان علاقهای به تواضع و فروتنی نخواهد داشت ...
در روایتی از امیرالمؤمنین علیهالسلام، شخص نیازمند بهعنوان وسیلهای برای نگهداری و رساندن توشه آخرت به انسان در روز قیامت معرفیشده است؛ در روزی که همه نیازمند سنگینی وزنه اعمال نیکشان خواهند بود.
تا زمانی که خودبین باشد، فریفته ی داشته های خویش باشد و خود را برتر از دیگران بداند، غرورش مانع از آن می شود که پیشرفت کرده و صاحب کمالات شود. برای اینکه پیشرفت معنوی کنیم، باید قدم اول را بر روی نفس خویش بنهیم...
از رسول خدا صلیالله علیه و آله روایت شده که فرمودند:
خداوند عزوجل میفرماید: هر کس به دوستى از دوستان من اهانت کند، محققاً خود را برای جنگ با من آمده کرده است...
در روایت است که از حضرت مام باقر علیهالسلام پرسیدند: مراد از طعام در آیه "فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه" چه طعامی است؟ حضرت فرمودند...
رسول خدا صلیالله علیه وآله به بعضی از اطفال نظر کردند و فرمودند:
" ویل لأطفال آخرالزمان من آبائهم ":
وای به حال اطفال آخرالزمان به خاطر پدرانشان!
سؤال کردند: یا رسولالله! وای به حال آنها به خاطر پدران مشرکشان؟
حضرت جواب دادند: