خداوند در قرآن کریم به با یادآوری دو نعمت بزرگ که به مؤمنین داده، بر آنان منت میگذارد.
- ۳۱ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۵
خداوند در قرآن کریم به با یادآوری دو نعمت بزرگ که به مؤمنین داده، بر آنان منت میگذارد.
در آیۀ 41 و 42 سورۀ مریم، حضرت ابراهیم علیهالسلام پرستش اصنام را از سهجهت بیهوده و باطل معرفی کردند:
اعراب بادیهنشین که اسلام خود را به رخ رسول خدا صلی الله علیه و آله مىکشیدند و مىگفتند: «ما با تو از در تسلیم آمدیم در حالى که بسیارى از قبائل عرب از در جنگ آمدند».
خداوند در قرآن کریم در پاسخ به این اعراب، به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور می دهد تا به آنان بگوید:
مهمترین شبهه منکران معاد، این بود که چگونه استخوانهاى پوسیده و خاک شده به حیات مجدد بازمى گردد؟!
در آیۀ 7 سورۀ تغابن، رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور شدند تا بر امکان تحقق روز قیامت استدلالی اقامه کنند و به منکرین چنین پاسخ دهند که:
از جمله اعتراضات مشرکین به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله این بود که میگفتند: «چرا تو مانند انسانهای متعارف هستی و مانند ما میخوری و در میان ما راه میروی»؟! «چرا خداوند بهجای تو فرشتهای نازل نکرده»؟! «چرا تو از زمان فرارسیدن قیامت خبر نداری»؟! «چگونه ما بشری همانند خودمان تبعیت کنیم»؟! وسؤالهایی از این قبیل.
برطبق آیهای از قرآن، پیامبر(ص) مأمور شدند تا به اعتراضات آنها چنین پاسخ دهند که:
برطبق آیۀ 31 سورۀ آلعمران، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مأمور شد تا در مقابل کسانی که ادعا میکردند «ما پروردگارمان را دوست داریم» بگوید:
برخی از مشرکین معجزه بودن قرآن را انکار میکردند و مدعی بودند بشر نیز میتوانند همانند آن را بیاورد و گاهی هم به رسول خدا صلی الله علیه و آله تهمت زده و قرآن را ساخته و پرداختۀ آن حضرت میدانستند.
خداوند در قرآن کریم، برای اثبات معجزه بودن این کتاب آسمانی، به سه صورت مشرکین را به مبارزه فراخوانده است:
برطبق آیۀ 20 سورۀ عنکبوت، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مأمور میشود تا با استناد بر قدرت مطلق خداوند، معاد را برای مشرکین اثبات کند. با این بیان که:
آیۀ 17 سورۀ مائده، پاسخی است برهانی به یکی از طوائف مسیح که معتقد به اتحاد خداوند با حضرت مسیح علیهالسلام بودند و میگفتند «حضرت عیسی علیهالسلام هم خدا است و هم انسان».
خداوند در این آیه، قائلین به این کلام را کافر میخواند و در ادامه، تناقض گفتار این طائفه و بطلان اعتقادشان را مشخص میکند. با این بیان که:
در آیۀ هفتم سورۀ مبارکۀ تغابن، رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور شدند تا بر امکان تحقق روز قیامت استدلالی اقامه کنند و آن استدلال عبارت بود از اینکه:
آیۀ اول سورۀ قمر، یکی از معجزات رسول خدا صلی الله علیه و آله را بیان میکند که در مقام اثبات رسالت خویش، به وسیلۀ آن علیه مشرکین احتجاج نمودند...
کافران وقتی از آمدن معجزهای غیر از قرآن مأیوس شدند، از آنجا که همانطورکه گفته شد قرآن را بهعنوان معجزه قبول نمیکردند، اصل رسالت رسول خدا صلی الله علیه و آله را منکر شدند و به آن حضرت خطاب کردند که «تو اصلا رسول خداوند نیستی».
خداوند رسولش را مأمور میکند تا در پاسخ به آنان خداوند را که ولی امر رسالت است شاهد بگیرد و بگوید ...
انسان مسافر است؛ مسافری که مقصدش جهان آخرت است. همان مقصدی که شخصی مثل علی علیهالسلم از سختی و دوری آن آه میکشد:
«آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِیقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِیمِ الْمَوْرِد».
خداوند بهترین توشه برای این راه سخت و طولانی را معرفی کرده است:
آیۀ 6 و 7 سورۀ جمعه پاسخی است بر ادعای بیاساس یهودیان که فقط خودشان را اولیاء خدا میدانستند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور شد تا به آنها بگوید:
در احوالات زن مسلمان بادیه نشینى بنام «ام عقیل» چنین وارد شده که دو میهمان که راه را گم کرده بودند به خیمه اش وارد شدند.
در همان هنگام خبر درگذشت فرزند آن زن به او رسید...
فرض کنید کسی میخواهد خانهاش را اجاره دهد.
این شخص نمیتواند این خانۀ واحد را همزمان به دو نفر اجاره دهد.
حکایت انسان و محبتش نیز چنین است...
آیۀ 71 و 72 سورۀ یونس، حکایت از شجاعت و قاطعیت مثالزدنی حضرت نوح علیهالسلام در انجام رسالتش دارد؛ طوری که دراین مسیر از هیچ تهدیدی نمیهراسید...
آیات 43 الی 48 سورۀ مبارکۀ شعراء، یکی از معجزات حضرت موسی علیهالسلام در اثبات حقانیت رسالتش را حکایت میکند.
همسر انسان، مایۀ آرامش او است:
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»
بر طبق این آیۀ شریفه، هدف از ازدواج همین سکونت و آرامش است که در کنار همسر نصیب انسان میشود.
در میان انسانها افرادی بودند که چنین بودند و در این بازار دنیا معاملۀ پرسودی کردند؛ معاملهای که کالای آن جانهایشان بود و بهایش رضایت الهی...
خشکسالی بود و مردم از قحطی دررنج بودند؛ ولی آهنگری آذوقه را درانبار انباشته بود.
بیوه زنی نزد این آهنگر آمد و از گرسنگی خود و کودکانش گفت و از او طلب گندم کرد.
آهنگر که شیفتۀ جمال زن شده بود، خواستۀ نامشروعش را عوض آذوقه قرار داد...
بدون تردید روزه گرفتن، ثمرات متعددی دارد؛ ولی ثمره ای مهم که خود قرآن هم آن را ذکر کرده است تقوا است.
در مورد اینکه تقوا چه مناسبتی با روزه گرفتن دارد، چند وجه ذکر شده است. از جمله اینکه:
یکی از اعتقادات شیعۀ امامیه این است که حضرت ابوطالب علیهالسلام (عموی رسول خدا صلیالله علیه و آله و پدر حضرت علی علیهالسلام) مسلمان بود.
از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیز روایت شده که دربارۀ ایشان فرمودند:
در تفسیر نمونه، حکمت مخفی بودن زمان فرارسیدن قیامت بر غیر خداوند چنین بیان شده است که ...
معیار ایمان و کفر محبت است و عیار محبت به متعلق آن است. عدهای غیر خدا را محبوب خود برمیگزینند, و عدهای خدا را محبوب خود قرار میدهند ...