خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم، دربارۀ شدت و سختی روز قیامت سخن گفته است. بعضی از این اهوال، مربوط به نحوۀ برخورد انسانها در مواجهه با یکدیگر است...
- ۳۰ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۳
خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم، دربارۀ شدت و سختی روز قیامت سخن گفته است. بعضی از این اهوال، مربوط به نحوۀ برخورد انسانها در مواجهه با یکدیگر است...
روز قیامت همان روزی است که مردم آنچنان مشغول خودشان هستند که حتی دوستان صمیمی نیز باوجوداینکه یکدیگر را میبینند ولی از احوال یکدیگر سؤال نمیکنند. خداوند در قرآن کریم این وضع را چنین بیان میفرماید:
طبیعی است که هرگاه بندهای حداقل روزی پنج نوبت با حالت خشوع در برابر پروردگار بایستد و از هر نوع معصیتی که منافات با این حالت خشوع دارد اجتناب کند، رفتهرفته این حالت در درون او ملکه میشود و وقتی ادب بندگی در او ملکه شد، در سایر اوقات نیز از گناه و منکَر اجتناب خواهد کرد. به همین خاطر است پروردگار متعال در قرآن کریم میفرماید ...
آنان که در راه ما جهاد کنند، قطعاً به راه هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.
(العنکبوت: 69)
قرآن کریم پُر است از آیههایی که در خداوند آنها اعلام میکند بعضی کارها را دوست دارد و بعضی دیگر را دوست ندارد.
یکی از راههای تربیت، همین روشی است که خداوند در این آیات بهکاربرده است:
اگر تلاشی که میکنی در جهت رضای خدا و در راهی باشد که او به آن امر کرده است، این وعدۀ خداست که دستت را میگیرد و مسیر را به تو نشان خواهد داد ...
سوار ماشینهای گران قیمت خود میشوند و بدون هیچ هدف معقولی در خیابانهای تهران یا شهرهای دیگر ویراژ میدهند. وقتی هم از دلی کارشان سؤال میکنی پاسخ میدهند: «دارندگی و برازندگی»!
این همان «جنون نمایش ثروت» است که شاید بهترین مصداق قرآنی آن کاری بود که «قارون» انجام میداد.
انسان مُوَحِّد با یکی دانستن خداوند و نفی شریک از او، در این حصن حصین الهی داخل میشود. ولی انسان کافر و مشرک، پناهگاهی سست و تکیهگاهی نامطمئن را برای خود برمیگزینند؛ پناهگاهی که دخول در آن سرنوشتی جز هلاکت ندارد:
خداوند در قرآن کریم، حجت خود را بر کسانی که در اثر حضور در این محیطهای ناسالم به گناه آلوده میشوند، تمام کرده است:
چه خوب گفتهاند که: «هرچه کنی به خود کنی/ گر همه نیک و بد کنی».
خداوند در قرآن کریم، این حقیقت مهم را اینچنین بیان میفرماید:
هرگز گمان مَبَر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.
ازآنجاکه دنیای مادی و طبیعی، نظام علی و معلولی و اسباب مسببات بوده و توأم با تزاحمات است، برخی عوامل در اختیار انسان نیست و لازمۀ زندگی دنیوی است؛ ولی این به معنی مجبور بودن انسان نیست ...
دلیل اینکه مردم اینهمه به امثال امام خمینی (ره) و آیتالله بهجت (ره) محبت قلبی دارند، فقط دو چیز است:
ایمان و هدایت دارای مراتب است؛ همچنان که گمراهی نیز دارای مراتب است.
مدد کردن خداوند به هدایت یافتگان و مهلت دادن او به گمراهان به این صورت محقق میشود که ...
خداوند، رسول گرامیاش را از حضور در مسجدی که منافقین در جهت ضربه زدن به اسلام تأسیس کرده بودند، منع میکند و میفرماید:
بُخل، ترک زکات و صدقه، عدم پرداخت خمس، ترک انفاق به نیازمندان، همه و همه یک عامل مهم دارد و آن عبارت است از اینکه ...
پیامبران نیز مثل سایر انسانها دارای نفس اماره هستند؛ همان نفسی که انسان را به زشتیها فرامیخواند؛ ولی تفاوت انبیاء علیهمالسلام با سایر انسانها این است که:
خداوند در قرآن کریم انسان را نسبت به دریافتهای حسی و قلبیاش مسئول میداند و به اجازه نمیدهد که دنبالهرو هر چیزی که میشنود یا میبیند و یا به قلبش خطور میکند باشد ...
اى کسانى که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید.