امیرالمؤمنین علیهالسلام تعبیر زیبایی برای راز بیان فرمودهاند.
آن بزرگوار راز را شبیه اسیر کردهاند که نباید آن را آزاد کرد. و الا این راز است که او را به اسارت خواهد گرفت.
- ۲۹ آذر ۹۵ ، ۲۰:۴۸
امیرالمؤمنین علیهالسلام تعبیر زیبایی برای راز بیان فرمودهاند.
آن بزرگوار راز را شبیه اسیر کردهاند که نباید آن را آزاد کرد. و الا این راز است که او را به اسارت خواهد گرفت.
در روایتی از رسول خدا صلیالله علیه وآله، دشمنترین دشمن انسان نفس او معرفیشده است.
مراد از این نفس که دشمنترین دشمن انسان است چیست؟! معنای این دشمنی چیست؟!
شیعه و سنی بهصورت متعدد روایت کردهاند که در شب میلاد باسعادت حضرت سیدالانبیاء محمد مصطفی صلیالله علیه وآله اتفاقات عجیبی در عالم صورت گرفت.
راز این اتفاقات که مصادف با میلاد پربرکت اشرف مخلوقات عالم بودند چه بود؟ هدف از این حوادث خارقالعاده چه بوده است؟
مگر میشود با این نیروی انسانی کم و با امکاناتی که بهمراتب کمتر از امکانات دشمن است، با این لشکر عظیم مقابله کرد؟!
میخواهم بگویم:
آری این مجاهدتها بیتأثیر نیست و نباید از تلاشمان دست بکشیم. به چند دلیل:
بودنت که یادمان میآید، ته دلمان قرص میشود؛ مثل کودکی که زیر نگاه پدر، کمی دورتر بازی میکند.
زبان حال نیکوکاران و بدکاران در هنگام دریافت نتیجه اعمال بسیار درسآموز است.
خداوند در آیات 18 تا 29 سوره حاقّه، عکسالعمل این دو گروه را هنگام دریافت نامه اعمال چنین بیان میفرماید:
معجزه یک عمل خارق عادت است و مثل بقیه اعمال خارق عادت علتى برتر از علل طبیعى دارد.
در این مقاله تفاوت معجزه با خوارق عادات دیگر مثل سحر، کرامت و ... بیان شده است:
در یکی از روایات که از طریق اهل تسنن واردشده است، متعلقات انسان تشبیه به دوستان او شده و سه قسم شمرده شدهاند که فقط یکی از آنها برای انسان ماندگار میشوند.
در روایت است که امیرالمؤمنین علیهالسلام شنیدند مردی دنیا را نکوهش میکند.
حضرت علی علیهالسلام که انگیزۀ این شخص از نکوهش دنیا را میدانستند، به او چنین فرمودند ...
از امام صادق علیهالسلام روایتشده که فرمودند:
سه نفر در روز قیامت خالصةالله به شمار میآیند:
در روز قیامت کافران منافق صفت مشاهده میکنند که نور ایمان، مؤمنان را فراگرفته است و با آن نور بهسوی جایگاه ابدی خویش در بهشت میروند.
اینجاست که وقتی محرومیت خود از این نور را میبینند، ملتمسانه از مؤمنان تقاضا میکنند قدرى مهلتشان دهند و در انتظارشان بایستند تا ایشان هم برسند. از مؤمنان میخواهند که مختصرى از نور آنان گرفته تا راه پیش پاى خود را با آن روشن ساخته و طی مسیر نمایند.
این تقاضای منافقان با پاسخ منفی مؤمنین مواجه میشود و با جدایی از آنان، در ظلمات و عذاب الهی فرو می روند
خداوند در مقابل ایمان راسخ به رسول خدا و پرهیزکاری مؤمنان، سه پاداش به ایشان عطا میکند ...
در روایت است که حضرت امام حسن عسکرى علیهالسلام را نزد على بن اوتاش که سخت ترین دشمنان آل محمد (صلیالله علیه وآله) بود زندانی کردند...
یکی از این افراد که باوجود علم، عزت و شرافت فراوان، تواضع را پیشه خود کرده بود، محمد بن مسلم بود ...
یکی از آفات انفاق این است که انفاق کننده مالی را که انفاق میکند را زیاد میشمارد و چهبسا دچار عجب، تکبر و ریا میشود؛ یا اینکه بر سر نیازمند منّت گذاشته و باعث آزار روحی او میشود.
در روایتی زیبا از حضرت امام صادق علیهالسلام پنج مصداق از موارد حلم بیانشده است؛ بهعبارتدیگر پنج موضع است که حلم در آن مواضع، بسیار بهموقع است و حلیم بودن در آن مواضع، بسیار دشوار است ...
در روایت است که امام رضا علیهالسلام به عبدالعظیم رحمهالله فرمودند:
اى عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو ...
در دعای شریف ابوحمزه ثمالی، به چند مورد از عوامل سلب توفیق نشاط و اشتیاق در نماز و مناجات اشارهشده است...
رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم فرمودند:
دنیا زندان مؤمن است و بهشتِ کافر؛
و مرگ پلی برای مؤمنان است برای انتقال آنان به باغهایشان (در بهشت)؛
و پلی برای کافران است برای انتقال آنان به آتش عظیم (جهنم).
اسیرانى را نزد پیامبر آوردند.
ناگاه زنى از میان ایشان دواندوان در پى کودکى برآمد. طفل خویش را در میان اسیران یافت، به سینه گرفت و شیر داد.
رسول خدا صلیالله علیه وآله فرمودند ...
در زمان رسول خدا صلیالله علیه وآله مؤمن تنگدست بسیار نیازمندى از اصحاب صفه به نام سعد بود که همه نمازهایش را در اوقاتشان همراه رسول خدا صلیالله علیه وآله بجا مى آورد.
رسول خدا صلیالله علیه وآله با مشاهده نیازمندی و غربت او، دلش به حال وى مى سوخت و مى فرمود ..